Longines jučer, danas, sutra s Mattiasom Breschanom

U Kitzbühelu smo razgovarali s čelnim čovjekom Longinesa, jedne od najuspješnijih i najstarijih švicarskih urarskih tvrtki

Tekst: Igor Sertić Fotografije: Longines, Hans Bezard § Michel Cottin/Agence Zoom

Rođeni Austrijanac, Matthias Breschan ugostio nas je u sklopu Svjetskog skijaškog kupa i to na legendarnoj utrci spusta u Kitzbühelu. Longines ja već godinama službeni mjeritelj vremena na skijaškim utrkama, a osim što smo svjedočili utrkama upoznali smo se i sa svim naprednim tehnologijama koje omogućavaju praćenje ne samo vremena već brojnih drugih pokazatelja tijekom svake utrke. Matthias Breschan diplomirao je na Bečkoj ekonomskoj školi, Sveučilišta u Beču te tečno govori francuski i engleski uz svoj maternji njemački. I sam je strastveni skijaš i ljubitelj prirode i sporta općenito. Vodstvo Longinesa preuzeo je u srpnju 2020., nakon što je prethodno vodio dva sestrinska brenda Swatch Grupe, Rado devet godina i Hamilton sedam godina tako da je u samom svijetu satova od 1996. Kada se pridružio Swatch Grupi.

U društvu čelnog čovjeka Longines satova, Mattiasa
U društvu čelnog čovjeka Longines satova, Mattiasa Breschana, Kitzbuehel, 2025.

TS: U redu, vi ste u Swatch Grupi od 1996. godine. Jeste li planirali raditi u svijetu satova na početku svoje karijere?
MB: Pa, zapravo, kada sam se pridružio Swatch Grupi, bilo je to vrlo neobično, rekao bih. Jer, ja sam rođen u Austriji, studirao u Beču, no nikad nisam radio u Austriji. Želio sam ići u inozemstvo, no u to vrijeme nije bilo interneta. Zato sam se prijavio za posao u Frankfurtu, u novinama, a posao je bio u Nici, jer su u to vrijeme željeli u Europi stvoriti neku vrstu Silicijske doline u tom području između Nice i Cannesa gdje su bile prisutne velike korporacije poput IBM-a i Texas Instrumentsa. Dobio sam posao i proveo četiri godine tamo. A onda je šef mog šefa postao direktor telekomunikacija mobilnih telefona u Parizu, u Alcatelu. Ponudio mi je posao u Parizu. U to vrijeme se Swatch želio diverzificirati u automobile kroz partnerstvo s Mercedesom, a sa Simensom je postojalo zajedničko ulaganje u Telekom. Bio sam dio tima i u to vrijeme smo imali prototipove mobilnih telefona integriranih u satove. U to vrijeme svi mobilni telefoni prodavani su za nula ili jedan euro što je bilo neprihvatljivo Swatch Grupi koja se bojala da će ta činjenica naštetiti Swatch brendu. Zato su se povukli, ali čim uđete u posao sa satovima, mislim da je vrlo lako razviti strast za to. I tako sam ostao već niz godina u industriji satova.

TS: Preuzeli ste Longines 2020. Što se promijenilo na tržištu i strategiji brenda od tada?
MB: Pa, prije svega, kada sam preuzeo Longines on je bio jedan od najvećih uspjeha u 20 godina prije nego što sam preuzeo. Tako da imam veliko poštovanje prema radu koji je moj prethodnik obavio, posebno u Aziji. Tijekom COVID-a sam uvidio da kada je brend jak, može proći i kroz teška vremena s malom štetom. Jedina pogreška koju smo napravili u tom razdoblju, a vezana je na ogroman uspjeh u Aziji, da smo potpuno zanemarili domaće tržište i domaće kupce. Bilo je prelako prodavati azijskim turistima. Kada je netko izgledao kao Kinez, svi prodavači su skakali na njih, znajući da će prodaja biti obavljena za nekoliko sekundi. Ali kada netko nije izgledao kao Kinez, uopće nisu razmišljali o Longinesu. I to je bila i naša greška. Zapravo smo to tolerirali pa na kraju čak nisu ni imali kolekcije za Europu ili Ameriku u trgovinama. Dakle, čak nisu ni imali proizvode jer su masovno prodavali azijskim turistima, pa to nije bilo važno. I onda smo imali situacije gdje, na primjer, uzmemo tržište poput Njemačke ili Francuske, gdje smo prodavali više od 80% azijskim turistima. I naravno, kada su onda turisti iznenada nestali zbog COVID-a, vi ste u problemima. Zbog toga smo promijenili linije proizvoda, prilagodili marketing, dizajn trgovina, ali uvijek poštujući jake stupove koji su Longines učinili tako snažnim u posljednjih 20 godina kako bismo osigurali da ostajemo jaki i u idućih 20 godina. I za mene, taj vrlo karakterističan, jedinstven faktor diferencijacije Longinesa koji ga razlikuje od svih ostalih marki je prije svega zato što smo podjednako zastupljeni i u muškim i u ženskim kolekcijama te u klasičnim i sportskim kolekcijama. Imamo vrlo jedinstvenu baštinu koju smatram jednom od najljepših i najbogatijih u cijeloj švicarskoj industriji satova. I sami trendovi nam trenutačno idu niz ruku, vintage je “in”, a naša baština je vrlo bogata, no za to mnogi ljudi ne znaju.

Detalj iz kontrolne sobe tijekom utrke (Photo by Michel Cottin/Agence Zoom)

TS: To je bilo moje sljedeće pitanje, jer je sada lakše za vas s takvim nasljeđem stvarati nove kolekcije koje se nadovezuju na stare modele?
MB: Točno, točno, da. Ali znate, mislim da je najvažnija činjenica prije svega, sve što radite, mora biti autentično. I kada kažemo da je Longines izumio GMT ručni sat, to je autentično. Kada kažemo da je Longines izumio mehanizam flyback, to je autentično. Pravokutni i kvadratni ženski satovi poput Dolce Vite već su bili vrlo popularni prije 100 godina. Dakle, i ti satovi su inspirirani vintage stilom. I prije muškaraca žene su počele nositi satove kao modni dodatak, da izraze svoju eleganciju. Dakle kada danas govorimo o vintage satovima ili satovima inspiriranim vintage stilom, ne mislimo samo na muške satove ili tehnologije koje su napravljene poput GMT, Flyback, rotirajuće lunete… Rotirajuća luneta je također na početku dolazila iz svijeta zrakoplovstva, a tek kasnije je korištena u svijetu ronjenja. I to je bio izum Longinesa. Sve nam to daje vjerodostojnost. I kada razvijamo nove proizvode danas imamo zaista autentičnu povijesnu podlogu za to.

TS: Ako pogledamo najpopularnije modele na tržištu satova, imam dojam da je sve izumljeno prije 50 godina ili više. Kakvo je vaše mišljenje o tome?
MB: Mislim da je tržište satova vrlo posebno tržište u usporedbi s drugim industrijama. Prije svega, koliko ja znam, to je jedna od rijetkih industrija koja se osvrće na prošlost kako bi razvile budućnost. Naravno, mnoge su tehnološke promjene učinjene i u posljednjih nekoliko godina. Samo razmislite o silikonskoj nemirnici, o drugim antimagnetskim komponentama koje se nalaze u mehanizmu jer je magnetizam bio jedan od najvećih problema pred mehaničkim satovima. Zatim bih rekao da se puno promijenila i percepcija mehaničkih satova. Sada vidimo trend vintage stila koji je počeo prije nekoliko godina s kolekcionarima. Ne samo među muškarcima već i mlade žene postaju vrlo zainteresirane za to. Mislim da se razlog krije u tome što svi otkrivaju mehaničke satove kao zaista održiv proizvod koji ne bacate nakon šest mjeseci. Kupujete ih za cijeli život ili čak za sljedeću generaciju. Postoji velika šansa da će se vrijednost tih satova nakon nekoliko godina čak i povećati. Mladi ljudi su sada izuzetno vezani za te vrste proizvoda koje se ne bacaju nakon šest mjeseci. I mislim da je ono što je još ubrzalo taj trend bila činjenica da je COVID definitivno jako destabilizirao za ovu mladu generaciju jer smo im uvijek govorili da je škola najljepše vrijeme u životu. I onda su sjedili ispred računala, nisu znali svoje razredne kolege, nisu znali svoje učitelje. I vjerojatno su si rekli, pa, ako je ovo najljepše vrijeme u mom životu, to nije dobar znak. Mislim da im treba, opet, stabilno okruženje. Trebaju im jaki temelji i korijeni u prošlosti. I naravno, satovi koji su emocionalni proizvodi koje nosite na zapešću svaki dan.

“Za mene je industrija satova zaista fascinantna i jedino mjesto, koliko ja znam, koje uvijek gleda u svoju tradiciju kako bi išlo dalje. Većina industrija mora se prilagoditi ili nestati. U proizvodnji satova, nastavak tradicije je ono što je održava živom. Longines posebno, ima impresivnu povijesnu dubinu,” Matthias Breschan, Longines

TS: Odrasli smo u analognom dobu i pozdravljamo digitalno doba. Planira li Longines možda neke nove kolekcije koje uključuju moderne digitalne tehnologije u klasične satove?

MB: Ne jer za mene je to potpuno drugačije tržište. To je potrošačka elektronika koja je integrirana na zglob. Malo nam je i pomogla pojava smart satova jer su mladi ljudi stekli naviku nositi nešto na ruci, a u drugoj fazi su počeli gledali mehaničke satove. I taj trend je definitivno pomogao. Kada pogledate razvoj švicarske industrije satova, tu definitivno nema pada ili negativnog utjecaja pametnih satova već je to tržište koje se razvijalo paralelno s potpuno drugačijim pozicioniranjem, s potpuno drugačijim ciljem i s potpuno drugačijom tehnologijom koja je potrošačka elektronika i nije tradicionalna tehnologija izrade satova kakvu mi koristimo za naše satove.

TS: Longines je prisutan u 150 zemalja. Mnogo putujete?
MB: Da. Previše. Mislim da je vrlo važno i zanimljivo biti vrlo blizu našim potrošačima i kupcima jer trendovi su promjenjivi. Postoje neki svjetski trendovi koje vidimo posvuda, ali se ne pojavljuju u isto vrijeme i postoje definitivno razlike na tržištima. Na primjer, sjećate se vrlo dobro da su Talijani prije 15 godina bili poznati po ljubavi prema velikim satovima, a danas je to točno suprotno. Danas su azijske zemlje te koje prodaju velike satove. Na primjer, imamo Hydroconquest u 41 mm i 43 mm. U Italiji prodajemo 41, 50% više od 43, a u Kini je točno suprotno. Dakle, to se potpuno mijenja, vjerojatno i zbog utjecaja vintage satova ili rastućeg interesa za vintage satove u Europi. Ali sada vidimo i u Aziji da se taj trend vintage satova ili interes za vintage satove jako povećava, tako da će se to vjerojatno razvijati i mijenjati u budućnosti. Dakle, mislim da je vrlo važno putovati, biti izuzetno blizu potrošačima, shvatiti da, postoje sličnosti između tržišta, ali postoje definitivno i razlike.

Alexis Monney u akciji tijekom utrke Audi FIS Alpine Ski World kupa, spust, 25. siječanj 2025, Kitzbuehel, Austria. (Photo by Hans Bezard/Agence Zoom)

TS: Dakle, što možemo očekivati ​​ove godine od noviteta?
MB: Pa ako postoji jedna riječ kojom bih opisao naše novitete u 2025.-toj to je kontinuitet. Dakle, ponovno ćete vidjeti u našim novitetima ove godine muške satove i ženske satove, prilično uravnotežene u smislu broja noviteta. Vidjet ćete klasične satove i vidjet ćete sportske satove i vidjet ćete, naravno, puno vintage, povijesno nadahnutih primjeraka. Globalni trend definitivno ide prema manjem. Definitivno pojednostavljujemo svoju kolekciju koja će sada sveukupno brojati oko 750 izvedbi za cijeli svijet.

TS: Da morate odabrati dva sata, jedan od Longinesa i jedan od konkurencije, što biste odabrali?
MB: Radije bih odabrao dva sata Longinesa. Trenutačno mi je od klasičnih modela favorit predstavljen prošle godine, Central Power Reserve. Volim ovaj mehanizam gdje imate ta trodijelni brojčanik koji se kreće i pokazuje rezervu snage. To je i Longinesov izum iz povijesti. I za mene je to prekrasan komad jer je jedinstven. Longines jedini koristi ovu tehnologiju.
Od sportskih satova, za mene je ove godine definitivno favorit Saalbach Special jer smo partneri Svjetskom prvenstvu u Saalbachu. Ali i zato što estetski volim sat s ovom sivom četkanom vertikalnom završnom obradom. Vrlo je jedinstven. Imamo logo sa skijašem ugraviranim na stražnjoj strani kućišta. Ja sam ljubitelj skijanja, a sat podsjeća i na vrlo bogatu baštinu Longinesa s kronometrima. Bili smo jedni od prvih brendova koji su razvili kronografe. Ali imamo kronometre, usput. Ali kronografe. I u to vrijeme, biti u stanju mjeriti sportske događaje na jednu desetinku i stotinku sekunde već 1914. godine!

Mattias Breschan uručuje pobjedniku Audi FIS Alpine Ski World Cup Men’s Super G Marcu Odermattu Longines sat (Photo by Hans Bezard/Agence Zoom)
Kategorije: Intervju

Facebook

Društvene mreže