PETER MALALAN: Hrvati su puno hrabriji kupci satova od Slovenaca

Tekst: Igor Sertić
Fotografije: Marko Mišković/Hanza Media,, Nejc Puš/Malalan, Obiteljski album Malalan

S Peterom Malalanom, vlasnikom ugledne slovenske draguljarsko-urarske kuće koja je 2016. godine otvorila veliki luksuzni salon satova i nakita i u Zagrebu, danas jedan od najuglednijih u Hrvatskoj, popričali smo o 70-godišnjoj povijesti, sadašnjosti i budućnosti obiteljske tvrtke te ga usput upitali koji sat nosi i koji mu je najdraži, ali i koja je glavna razlika između hrvatskih i slovenskih kupaca satova

Carstvo urarsko-draguljarsko-optičarske obitelj Malalan u proteklih je 70 godina iz skromnog dućana u Opicini naraslo u internacionalnu tvrtku koja nakit i satove prodaje u tri države. Od jeseni 2016. radi i njihov prvi hrvatski dućan, luksuzni salon satova i nakita otvoren na Europskom trgu u Zagrebu, u kojem su poslovanja u svoje ruke uzeli Jure Malalan i njegov otac Peter, kojeg smo uspjeli nagovoriti i na kraći razgovor o povijesti njegove obitelji, ali i urarstvu općenito.

Peter Malalan
Petar Malalan u zagrebačkom salonu tvrtke koju su njegovi roditelji Angjelica i Anton začeli kad su davne 1949. otvorili urarsku radionicu u svom domu u talijanskom gradiću Villa Opicina

• Kako je započela urarska priča obitelji Malalan?
– Priča o našoj tvrtki započela je prije 70 godina kad je moj otac Anton Malalan otvorio malu urarsku radionicu u Opicini, blizu Trsta. Zatim se razvio do ne samo popravljanja, već i prodaje satova i nakita. Budući da je posao išao vrlo dobro, naša se tvrtka proširila i uskoro smo otvorili vrata u Ljubljani gdje sam ja preuzeo posao. Ljubljana je za nas postajala sve važnija kad su se počeli pridruživati eminentni brandovi. Među njima je i naš najvažniji partner, Rolex. Dva desetljeća kasnije došlo je vrijeme da se opet proširimo, prema Zagrebu.

• Gdje je vaš otac stekao interes za satove?
– Zanat je izučio prije rata u Trstu, i mislim da je to za njega prvo bio tek način da zaradi za život. No, u radnji se s vremenom posao pretvorio u veliku strast. Satove je, naime, popravljao doslovno svo vrijeme, i danju i noću.

• Kako je bilo odrastati u urarskoj obitelji?
– Posao, naravno, nije sve, imali smo fantastično djetinjstvo. Sjećam se da sam s bratom Milkom u mladosti dijelio Harley Davidson 125 te ga na njemu često posjećivao u Toskani, gdje se školovao za optičara. I, naravno, jedrenje, što je postala moja strast u vrlo ranoj dobi. Osim toga u trgovini smo bili puno, i tu smo sva tri brata razvila vlastiti skup vještina koji nam i danas dobro služe.

• Kad ste shvatili da želite baviti urarskim poslom?
– Ja sam draguljar, ali u početku sam želio biti računalni inženjer. Tada sam shvatio da postoji nešto vrlo posebno s nakitom i draguljima, posebno dijamantima. I život me odveo u Pijemont kako bih naučio što više o tom drevnom zanatu, što je pak dovelo i do toga da svoje uratke predstavim u široj regiji oko Trsta. Iz istog tog razloga ne samo da prodajemo satove, već i izrađujemo vlastiti nakit. Obiteljska tradicija tu, uostalom ima i novi nastavak – moja najstarija kći Tjaša vodeća je dizajnerica u ateljeu Malalan u Ljubljani…

Peter i Tjaša Malalan
Peter Malalan i kći Tjaša u toplom ozračju dnevne sobe svog obiteljskog doma u Ljubljani i Tjaša u uspješnoj kreativnoj akciji nastavljanja očeve zlatarsko-draguljarske baštine

• Tradicija nakita u obitelji je dakle vrlo jaka. No kako stoji s obiteljskim satovima?
– U našoj obitelji posebno su važna dva sata. Jedan je zidni sat Zenith, koji su moji roditelji kupili u Švicarskoj kad je moj najstariji brat Darko tamo pohađao urarsku školu, a drugi je jedan IWC Da Vinci s vječnim kalendarom koji smo mi sinovi poklonili ocu nakon umirovljenja. Oba imaju veliku sentimentalnu vrijednost za sve Malalane.

• Vaš prvi mehanički sat?
– Eberhardt, a to je ujedno i meni najvažniji sat, koji sam dobio na poklon od supruge. Sjajna me sjećanja vežu uz taj sat.

• A vaš idealan sat za: odijelo, sport, svaki dan…
– Uglavnom nosim Rolex Explorer II, bez obzira na priliku. To je savršeno diskretan sat, pogodan i za vrlo svečane prigode i za one više sportskog štiha. Provodi svakako najviše vremena na mojoj ruci. Može biti alat kad vam je to potrebno, a i lako može skliznuti ispod košulje ako to prilika zahtijeva.

• A koji bi sat ponijeli na pusti otok?
– Ako bih se morao nekako vratiti kući, onda bih odabrao Breitling Emergency. Ako mi dozvolite umirovljeničke dane provesti tamo, tad bi zadržao svoj Rolex Explorer II.

Karmen i Peter Malalan
Peter je posljednjih par godina jedrenju pridodao i posjete rudnicima zlata i dragog kamenja u Južnoj Africi, Americi i Aziji na koje također uvijek odlazi sa suprugom Karmen, koja mu je darovala i najvažniji sat…

• Kako gledate na pristup satovima nekad i sad? Koliko se zapravo s vremenom izmijenila cijela industrija?
– Mehanički su satovi u početku razvijeni i izrađeni kao alati i bili su bitni za svako poslovanje, baš kao što su sad računala bitna za manje-više sve. Mjerenje vremena je nužno za našu civilizaciju, mi samo mijenjamo načine na koji se taj delikatni proces odvija. Ono što se, pak, nije promijenilo, jest druga vrijednost mehaničkih satova koja se danas katkad pokušava zanemariti, odnosno njihova emocionalna vrijednost. Bilo da se radi o mehaničkoj preciznosti ili važnom dijelu obiteljskog naslijeđa, divimo se satu mnogo više nego njegovoj funkciji isključivog mjerenja vremena.

• Sjećate li se kvarcne krize koja je ozbiljno uzdrmala švicarski urarski svijet?
– Za našu trgovinu u Trstu to nije bio tako veliki udarac kao za Švicarsku. Vjerovali ili ne, odrađivali smo tada još više satova u servisu nego prije. Švicarski urari su stvarno patili, ali mi ne, jer nikad nismo sva jaja stavili u jednu košaru…

• Što mislite o web prodaji?
– To je izvrstan alat za istraživanje mogućnosti, uvid u sve što je dostupno na tržištu i upoznavanje s proizvodima. Također je vrlo zgodno da vam se kupnja dostavi na ulazna vrata, ali ne vjerujem da ima smisla za sve. Neke stvari morate vidjeti i isprobati, za neke stvari zaslužujete puno više od pukog poštara koji vam zvoni na vratima.

• Koja je tajna Rolexovog uspjeha? Zašto su drugačiji od ostalih brandova s kojima radite?
– Najvažnija činjenica zašto je Rolex Rolex krije se u njihovoj dosljednosti, posve neokrznutoj tijekom cijelog postojanja tvrtke. Nijedna druga marka nije uspjela biti toliko fokusirana tijekom toliko desetljeća. Hans Wilsdorf je još na početku prošlog stoljeća odlučio proizvesti najpouzdaniji ručni sat na planeti, a tu neprestanu potragu za izvrsnošću brand slijedi i dan-danas i to ne samo u urarskom segmentu, nego i u brojnim drugim područjima.

Malalanovi prodajni salon u Opicini, Ljubljani i Zagrebu
Obiteljsko poslovanje upravo je Peter Malalan iz Italije (gdje je urarsko-draguljarska radnja dosad promijenila tri lokacije) proširio prvo 1992. godine na susjednu Sloveniju, a 2016. i na Hrvatsku

• Kako ste zadovoljni poslovanjem u Zagrebu?
– Zagreb je tri puta veći od Ljubljane i tu vidimo ogromni potencijal. Osobito uzme li se u obzir širenje novih luksuznih butika u posljednje dvije godine. U Zagrebu od početka radimo fantastično i radujemo se daljnjem razvoju, kako u kvaliteti naše usluge, tako i u širenju palete koju nudimo našim klijentima.

• Kakve su sličnosti i različitosti među kupcima u Hrvatskoj i Sloveniji?
– Moj sin Jure vjerojatno bi bio puno bolja osoba za odgovor na to pitanje, no, kako se meni čini, baš poput svih ostalih susjeda i mi imamo puno toga zajedničkog i puno je toga različito. No, čini mi se da su Hrvati puno manje konzervativni od Slovenaca, više se usuđuju istraživati, isprobavati nove stvari…

• Budućnost urarskog biznisa?
– Baš kao i u bilo kojem drugom poslu: ne znamo hoće li biti uspješna ili ne, ali siguran sam da će biti vrlo zabavna.

• A kako vidite tvrtku Malalan za, recimo, dvadeset godina…
– Za dvadeset godina? Nadam se da ću tada već oploviti svijet nekoliko puta dok će kompaniju voditi moja djeca. Vrlo smo oprezni s predviđanjima budućnosti, ali više ili manje dijelimo temeljnu ideju s cijelom svjetskom industrijom satova i nakita – a to je predstaviti našim klijentima najbolje, najkvalitetnije proizvode u neusporedivom okruženju uz vrhunsku uslugu. A baš kao što to govori i naš slogan Vaše snove kujemo u vječnost, mi ćemo to zasigurno nastaviti raditi.

OTAC I SIN, ROLEX I ROLEX

Peter i Jure Malalan

Vodeći ljudi zagrebačke ekspoziture Draguljarne Malalan, otac i sin Peter i Jure Malalan, ne samo da uspješno prodaju i servisiraju Rolexove satove nego baš taj brand najčešće imaju i na vlastitom zapešću: otac Peter Rolex Explorer II, a sin Jure Rolex Sea-Dweller.

Satovi Petera i Juireta Malalana