Veliki pilot otporan na sve udarce

Tekst: Josip Cerovec
Fotografije: IWC Schaffhausen

Na testiranjima provedenim u Cavendish laboratoriju na Sveučilištu Cambridge zaštićeni mehanizam preživio je ubrzanja veća od 30.000 g!

Od pionirskih dana leta do mornaričkih nadzvučnih aviona, piloti djeluju u ekstremnim uvjetima skučenih kokpita, okruženi metalnim predmetima oštrih rubova. Stoga je izvanredna robusnost oduvijek bila jedan od ključnih funkcionalnih zahtjeva koji su se postavljali pred IWC-ove pilotske satove. Posljednjih godina švicarski proizvođač luksuznih satova dodatno je povisio kriterije koristeći izuzetno izdržljive materijale otporne na ogrebotine poput Cerataniuma. Nakon osmogodišnjeg inženjerskog putovanja, IWC je uspio pomaknuti granice fizički mogućeg u zaštiti od udara pri kretanju.

iw357201 front min

“Otkako je F. A. Jones osnovao IWC prije više od 150 godina, inženjering i inovacije bili su i ostali srž našeg DNK. Danas ovu baštinu nastavljamo našim novim inženjerskim odjelom  IWC Experimental, zaslužnim za razvoj naprednih materijala ili veću otpornost na udarce. Big Pilot’s Watch Shock Absorber XPL prvi je uradak novog odjela. Svaki detalj pažljivo je proučen i poboljšan kako bi se redefinirala zaštita mehaničkih satova”, objašnjava Christoph Grainger Herr, izvršni direktor IWC Schaffhausena.

Big Pilot’s Watch Shock Absorber XPL (Ref. IW357201) prvi je IWC-ov sat s patentiranim SPRIN-g PROTECT sustavom. U njegovom je središtu jednokraka lisnata opruga koja štiti mehanizam od g-sila. Ključ ove izvedbe leži u savršenom obliku opruge i materijalu od kojeg je ona izrađena. Opruga je dizajnirana za ravnomjerno širenje naprezanja po cijeloj dužini i širini. Rješavanje ovog izazova zahtijevalo je napredne alate za simulaciju i mukotrpan postupak dizajniranja. Drugi odlučujući faktor je izbor Bulk Metallic Glassa (BMG) kao materijala. Sofisticirani proizvodni postupak BMG-u daje amorfnu mikrostrukturu zbog čega je značajno elastičniji od konvencionalnih metala. Izuzetno lagan prsten titanovog kućišta dodatno smanjuje masu koju amortizer mora držati. Inovativan je i jedinstveni sustav krune koji omogućuje pomicanje mehanizma neovisno o kućištu.

iw357201 explosion min

Smanjenje mase koju treba zaštititi opruga presudno je za ukupne performanse. IWC-ov Kalibar 32115 potpuno je prilagođen laganoj konstrukciji sata. Komponente poput osnovne ploče izrađene su od visokotehnološke lagane, ali vrlo krute legure aluminija koja se koristi u zrakoplovstvu. Dvosmjerni sustav navijanja stvara rezervu snage od 120 sati. Kako bi SPRIN-g PROTECT iskušali u stvarnim životnim uvjetima, IWC je surađivao s tvrtkom  Fracture & Shock Physics u Cavendish laboratoriju Sveučilišta Cambridge. Korištene su laserske metode mjerenja i video snimke kako bi se proanalizirali učinci raznih faktora na mehanizam. Tijekom ovih sveobuhvatnih ispitivanja zaštićeni mehanizmi sata preživjeli su ekstremne sile koje nastaju ubrzanja većeg od 30.000 g.

iw357201 front copy min

XPL u imenu sata označava “eksperimentalni” i odnosi se na tvrtkin odjel za eksperimentalno inženjerstvo. Snažna geometrija kućišta podiže dizajna “Velikog pilota” na potpuno novu razinu zahvaljujući futurističkoj obradi površine i detaljima na vanjskim dijelovima sata. Kućište je izrađeno od Cerataniuma, legure titana koju je osmislio IWC. Lagan je i robustan poput titana, ali u isto vrijeme tvrd i otporan na ogrebotine kao keramika. Svi su sastojci smljeveni iz šipki i potom pečeni na visokim temperaturama. Tijekom ovog postupka površina poprima karakteristike keramike i dobiva jedinstveni mat crni finiš. Crni su i brojčanik, i gumeni trakom s umecima od kože, a sve prigušuje i antirefleksni premaz na prednjem staklu. Zbog složenosti proizvodnog postupka, godišnja će se proizvoditi samo deset primjeraka. Sat se može naručiti isključivo preko IWC butika ili njihove concierge usluge.