Mitja Erjavec vrlo je ozbiljan i uspješan slovenskohrvatski poslovni čovjek s vrlo bitnom ulogom u vrhu tvrtke koja je danas jedan od najvećih prodavača satova ne samo kod nas nego i u susjednoj Sloveniji i BiH. O toj smo sceni zato i popričali s njima započevši razgovor već klasičnim pitanjem:
Gospodine Erjavec, kako je i kada zapravo započela vaša urarska priča?
– Ja vam nisam klasični urar ni serviser. Karijeru sam započeo u automobilskom poslu. Bili su to moji prvi kontakti s najpoznatijim svjetskim brandovima poput Toyote, Honde, Jaguara, Land Rovera, Volva,… Brzo sam učio, putovao, upoznavao neke svjetske celebrityje, vozače Formule 1…. Kad si puno u kontaktu s tim ljudima primijetiš da se baš svatko od njih ponosi komadom kojeg nosi na ruci. Druga faza bila je ta da sam počeo satove gledati kao modni dodatak a na kraju shvatiš da neovisno o tome da li je to modni ili prestižni brand, sat treba biti i pouzdan i kvalitetan. I tako je došao tren kad sam sasvim slučajno primijetio da zagrebačka firma koja se bavi prodajom i distribucijom satova traži direktora. I tu bi htio biti jako precizan – naravno, ponosan sam Slovenac, ali pored Slovenije cijeli život u srcu nosim i Hrvatsku. Ne govorim tu samo o klišejima poput toga da Hrvatska ima najljepšu obalu na svijetu, pjesme koje bude osjećaje, vrhunsku gastronomiju… Govorim i o tome da su Hrvatice svojom ljepotom u svjetskom vrhu, da su Hrvati jako ponosan narod, no ovdje želim posebno istaknuti da u Hrvatskoj imam doista veliki broj pravih prijatelja. a možda je još bitniji podatak da mi je supruga isto Hrvatica. Dakle, najsretniji sam čovjek na svijetu, volim dvije zemlje i uživam sve njihov ljepote… No, da se vratim na temu vidio sam da zagrebačka firma koja prodaje i distribuira satove traži direktora.
I prijavili ste se?
– Meni je odluka da pošaljem mail i ponudim se bila vrlo jednostavna, odlučio sam se u trenu na osnovu dugogodišnje ljubavi spram satova, no isto tako moram reći i da sam s vlasnikom jako lako i brzo dogovorio suradnju.
Gdje ste i kad zapravo stekli interes za satove?
– Otkad znam za sebe volim automobile. S godinama sam zavolio i žene, a nešto kasnije desila se još jedna ljubav, ta prema satovima. Iskreno, meni sat predstavlja jedini komad nakita kojeg nosim. Zato i mislim da kad si kupimo sat on stvarno treba predstavljati nešto što nam srce želi. Svi znamo da sat u današnje doba nije nužna stvar. Gotovo svatko ima mobitel na kojem može vidjeti točno vrijeme. Ono što pojedinca privlači satu, dakle, različite su stvari – možda je to dizajn, možda tehnologija… Prije par mjeseci sjeo sam na piće s prijateljem koji se baš vratio iz Švicarske gdje je, kaže, sjedio s nekim Hayekom i naručivao kod njega inovativne zubarske materijale koje taj Hayek proizvodi…
Kako su izgledali vaši urarski počeci?
– To je kompleksna priča. Naime, počeo sam s radom u zagrebačkoj firmi Kruna 2011, vlasnici trgovina Krona. Bili su to počeci, ali smo, hvala Bogu, za većinu brandova imali dobavljača – tvrtku Slowatch iz Slovenije, koja je tad u svom portfelju imala čak više od pedeset renomiranih brandova satova i nakita. Usput, meni je prva stvar kad sam počeo s radom bila da odem u servis i naučim osnove – od otvaranja sata i izmjena baterija do skraćivanja remena, testiranje vodootpornosti…
Taj isti Slowatch je u međuvremenu sve preuzeo…
– Da, prije par godina Slowatch je preuzeo i pripojio slovensku firmu koja je bila vlasnik Krune 2011 pa je ona sad u direktnom vlasništvu Slowatcha. Ubrzo nakon toga sam i ja otišao raditi u Ljubljanu u centralu Slowatcha. Slowatch je za naše razmjere poprilično impresivna tvrtka. Ima blizu pedesetak trgovina u tri zemlje s ukupno 200 zaposlenika, servisni centar s čak devet majstora urara u Ljubljani, servis u Zagrebu koji se trenutno modernizira i planiramo ga još proširiti. Naši su urari mladi, ekipu širimo, šaljemo na školovanja, certificiranja i pripremamo za rad u narednim desetljećima. Jer svi znamo da posao sa satovima nema vremenskog ograničenja, bili su satovi tu i prije 250 godina, a bit će tu, vjerujem, i za 150 godina.
No, u tom odnosu nekad i sad, koliko se zapravo izmijenila cijela industrija?
– Ako se sjećate, već je Alexandre Dumas u svom romanu Grof Monte Cristo spominjao vrhunske satove koje je krajem 18. stoljeća radio majstor Abraham-Louis Breguet i njima oduševljavao francusko plemstvo, kao i druge moćnike, pa i vođe razbojničkih bandi… A baš kao i tad mislim da su tako i danas mehanički satovi oni prvi kojima nužno treba priznati i neku drugu veliku dodatnu vrijednost, daleko bitniju od tehnološke, onu koju zna samo vlasnik sata. I baš u toj vrijednosti ja prepoznajem jedan od najbitnijih momenata u današnjoj prodaji satova.
Kako dakle pristupate organizaciji prodaje?
– Idemo u smjeru koji i naši partneri trenutačno prepoznaju kao apsolutno najbolji, a to je otvaranje butika i takozvanih Shop in shop koncepata prodaje, te, dakako, vrhunski dizajn naših trgovina. U Zagrebu smo prije deset godina otvorili TAG Heuer butik, pa u prestižnoj trgovini u centru Zagreba implementirali Omega SiS koncept, a u Ljubljani se možemo pohvaliti Omega, Longines i Montblanc buticima.
Budućnost urarskog biznisa?
– Ja mislim da će dok god bude u ljudima smisla za perfekciju i estetiku, biti i satova. Uistinu se sad bojim elektrifikacije autoindustrije jer sam klasik u duši i ne znam hoće li se ili neće u buduće stvarno proizvoditi isključivo električni auti, ali ja to svakako ne podržavam. No, mislim da će satovi ostati ovakvi kakvi jesu.
Što mislite o web prodaji?
– To je svakako vrlo interesantan segment prodaje. Nama je u razdoblju zadnjih 3-4 godina porastao nekoliko puta. Naravno, kod prestižnih satova to nije jednostavno, jer gotovo svaki njihov kupac treba sat prvo osjetiti, pogledati, dobro se osjećati s njim na ruci… No, kod modnih marki web prodaja ide u nebo…
Koje su osnovne razlike između hrvatskog i slovenskog tržišta? Brandovi, modeli, cjenovni razredi?
– Tu su stvari jednostavne. Po mome iskustvu Slovenci uglavnom kupuju razumom, dobro razmisle i kad jednom odluče, to je to. Hrvati, pak, više kupuju emotivno i nadahnuto. Oba su ta načina kupnje u premium segmentu u redu iz jednostavnog razloga jer tu ne možete pogriješiti, bez obzira je li vaša meta Omega, Breitling, Hublot, TAG Heuer, Brequet, Rado, Jaeger-LeCoultre, Longines ili Montblanc, jer su ti modeli jako sofisticirani i izdržljivi. No, primjećujem i da u Sloveniji puno više prodamo takozvanih poslovnih satova dok Hrvati više traže satove koji se mogu kombinirati i za posao i za sport. Primjećujem i da u zadnje vrijeme, točnije u zadnje dvije godine, Hrvati kupuju sve skuplje i skuplje satove. Još sam prije nekoliko godina mislio da je segmenat onih najskupljih satova rezerviran skoro isključivo za Slovence, ali su sad i Hrvati postali odlučni, hrabri i kupuju za sebe i pokoji specijalni i jako skupi sat.
Tri najvažnija savjeta pri odabiru sata?
– To bi pitanje trebalo biti četiri najvažnija savjeta, jer se u globalu kupce nekako može podijeliti u četiri tipa i za svakoga bi savjeti mogli biti drugačiji. Ali, ako zaboravimo imperativ prodaje, pa samo pogledamo što zapravo ljudi od sata traže ja bih svakome savjetovao da kad mu srce nešto odluči to treba i slušati. Dakle, prvi dio savjeta bi bio da kupac sluša emocije, gleda dizajn i inovacije koje sat sadržava. Tu veliki ulog često odigraju neki detalji u dizajnu sata, a ako brandovi dobro targetiraju kupce, bitni su i neki ugrađeni detalji, noviteti i inovacije. U tim slučajevima najbolje je slušati naše stručno osoblje u trgovinama koje pomno prati sve i može vam dati dobre savjete. Kao drugo treba biti i razuman. Imajući u vidu veliki dio naših kupaca koji sat imaju na ruci i na plaži i kad ide u more ja bih apsolutno svakome preporučio da sat s kojim namjeravaju ući u vodu bude vodootporan najmanje do 200 metara dubine te da nakon sunčanja nikako odmah ne skaču u vodu jer materijali na satu su na suncu razgrijani i kad sat dotakne vodu u trenu se ohlade i tu može doći do problema. Preporuka bi svakako bila da se prije ulaska u vodu sat barem djelomično rashladi. I nikako ne zaboraviti nakon plivanja u moru sat oprati slatkom vodom. A na koncu, ono što je meni i najvažnije, najbitnije je da se sat kupi u okviru financijskih mogućnosti pojedinca. Kod nas stoga stranke mogu pronaći satove koji stoje i po 120 kuna, dok je gornja granica cijene neograničena. Dakle nema podjele na one koji mogu i one koji ne mogu. U našim trgovinama kupci mogu pronaći satove za svaki džep i to je za nas najbitnije. A trenutno u njima nudimo više od četrdeset brandova satova i nakita!
Koja je najzanimljivija prezentacija satova na kojoj ste dosad bili?
– To zapravo nije bila prezentacija satova, jer kod prezentacija satova uvijek su stvari zanimljive i dobro organizirane te je teško nadmašiti konkurenciju. Ja bih rekao da mi se najviše svidjela posjeta manufakturi Breitling u sklopu koje smo obišli i vinski podrum u Francuskoj nakon čega nam je omogućeno čak i da u mlažnjacima letimo s njihovim jet teamom u formaciji. To je iskustvo kojeg neću nikad zaboraviti, a na drugo mjesto bih stavio našu vlastitu prezentaciju Tommy Hilfiger satova za hrvatske veleprodajne partnere s kojima surađujemo. Dogodilo se to prije nekoliko godina u blizini Trogira. Bila je opuštena atmosfera, super satovi, da bi na kraju, ne znam ni danas najbolje ni kako ni zašto, skoro svi završili u bazenu u odjelima. Mislim da ponekad trebamo biti i malo ludi, nema ništa loše u tome.
Što radite kad ne radite?
– Pored praćenja svega što se događa na tržištu satova imam još tri ljubavi. Jedna je moja Fiat Barchetta. Nije još oldtimer, ali se polako bliži i tom statusu. Sad ima 22 godine i ne daj Bože da ju uhvati kiša, ima vode svugdje… Ima s njom uvijek nekih malih problema, ali kad sjednem za volan, spustim krov, okrenem ključ, za mene je to jedan sasvim drugi svijet.
Koji je vaš prvi mehanički sat?
– Longines La Grande Classique. Bio sam mlađi, danas tražim veći promjer sata, više ne volim tanke linije kućišta, ali je ta linija satova vrlo praktična, modeli u njoj su svjetski bestselleri.
Koji sat onda smatrate idealnim za odijelo, koji za sport, a koji za svaki dan?
– Za odijelo bi svakako odabrao Omegu, tu nema dvojbe. Za sport mi je već malo teže izdvojiti jedan brand, no vjerojatno bi tu odabrao neki Breitling Navitimer ili Hublot Big Bang. Ti su satovi robusni, puni inovacija i s lakoćom izdrže sve što mogu i ja. A za svaki dan? Vjerojatno TAG Heuer Carreru ili Longines HydroConquest.
A koji bi sat koji bi ponijeli na pusti otok?
– Svakako ženin Longines, ali obavezno baš na njezinoj ruci…