Defenderima po pitoresknoj Bujštini

Novom generacijom kultnog britanskog terenca krenuli smo u obilazak najljepšeg sjeverozapadnog kutka Istre kroz Buje,Motovun, Oprtalj, Grožnjan…

Tekst: Andrej Brezovački Fotografije: Pero Panjkić

Land Rover Defender već se tri četvrt stoljeća u blatu i na pijesku snalazi kao riba u vodi – još od prve generacije predstavljene 1948. kao britanski odgovor na u Drugom svjetskom ratu dokazani američki Jeep Willys. Ne vjerujete? Prisjetite se samo čuvenog relija Camel Trophy, koji se osamdesetih i devedesetih vozio prašumama Amazone, Sumatre, Madagaskara i Zaira, ali i bespućima Sibira, Mongolije i Tanzanije. S novom generacijom pod internom oznakom L663 britanski je proizvođač, međutim, otišao korak dalje i već dokazanim vrlinama – pouzdanosti, praktičnosti i nezaustavljivosti kad je u pitanju off-road – pridodao još i luksuz.

defender istra 2023 123

Je li nova generacija Defendera, koja se na našem tržištu pojavila u ljeto 2020., uspjela pomiriti naizgled nepomirljivo provjerili smo na najljepšem mogućem poligonu – asfaltiranim cestama i makadamskim putevima Bujštine na krajnjem sjeverozapadu Istre, ali i parkiralištima luksuznog boutique hotela San Canzian i spektakularne vinarije Kozlović. U druženje s Land Rover Defenderom krenuli smo upravo s parkirališta hotela San Canzian, čije su preuređenje iz originalne kamene kuće u suvremeni luksuzni hotel vodili arhitekt Siniša Bjelica i dizajner Boris Ružić i čiji je restoran Luciano naš vjerojatno najpotpuniji chef Dino Galvagno pretvorio u jednu od najpoželjnijih gastronomskih destinacija u Hrvatskoj. Gotovo pet metara dug, ali i dva širok, odnosno 197 centimetara visok automobil sjajno se uklopio u ambijent San Canziana.

defender istra 2023 107

Već iz daljine je lako zaključiti da je riječ o Defenderu, i to unatoč temeljito redizajniranoj prednjoj masci i odbojniku, ali i prepoznatljivim okruglim svjetlima. S boka je već puno lakše zahvaljujući gotovo uspravnom vjetrobranu, sasvim položenom poklopcu motora, naglašenim rubovima blatobrana i redu minijaturnih prozorčića uz rub krova, a s prepoznatljivim proširenjima blatobrana, četvrtastim svjetlima kočnica i vratima s rezervnim kotačem koja se otvaraju u strani straga ga već razabiru i djeca. Bez obzira je li riječ o kraćoj verziji s trojim vratima i oznakom 90, duljoj s peterim i oznakom 110 ili duljoj s osam sjedala i oznakom 130. Danas, međutim, djeluje i otmjeno, pogotovo u tamnijim bojama poput crne Santorini i s aluminijskim kotačima od 20 cola.

defender istra 2023 217

Zajedno s preostala 22 okupljena Defendera krećemo u avanturu po Bujštini. Defender je i dalje pravi terenac, a ne SUV. U automobil se, dakle, penjete, držeći se pritom za praktične rukohvate koji porijeklo vuku još od dalekog pretka iz 1948. Na prvi pogled, unutrašnjost djeluje poznato – od prepoznatljivog upravljača s četiri prečke, preko instrumentne ploče s dominantnim brzinomjerom i okretomjerom, do okruglih prekidača za podešavanje ventilacije. Čak i rukohvat ispred suvozača, koji će dobro doći u off-roadu. Tek će pažljiviji promatrač uočiti da je instrumentna ploča sad digitalna, a na više analogna, ručica mjenjača više nije poluga nego joystick, a na vrhu središnjeg grebena blješti na dodir osjetljivi zaslon visoke rezolucije s posljednjim izdanjem Land Roverovog operativnog sustava Pivi. Sve djeluje robusno i čvrsto, a kao i u prethodnim generacijama, unutrašnjost je presvučena gumiranom plastikom da bi se mogla isprati miniwashem. Ne djeluje, međutim, jeftino, već luksuzno, dijelom i zahvaljujući i presvlakama od kože na sjedalima i vratima, kao i digitalnom retrovizoru s kamerom na krovu i hi-fi audiosustavu engleskog specijalista Meridian.

defender istra 2023 108

Više od robusnog izgleda, međutim, veseli nas ponuda prostora. I to ne samo sprijeda, već i u drugom redu, gdje je osim oko glava i ramena, mjesta na pretek i za koljena. Još je ljepše u prtljažniku od 916 litara, koji obaranjem naslona stražnje klupe raste na kamionskih 2380 litara. U stvari, mjesta je dovoljno i za treći red sjedala, kojim britanski terenac postaje sedmerosjed. Iz hotela San Canzian u Mužolinima Donjim krećemo na panoramsku vožnju prema čuvenoj vinariji Kozlović, smještenoj u dolini Vale kraj Momjana. Pod poklopcem tiho brunda već dobro poznati dizelaš sa 249 KS. Čak i u prvim minutama nakon jutarnjeg paljenja. Riječ je o 3,0-litrenom motoru sa 6 cilindara, koji se lijepo nosi s pravim terencem od 2,4 tone – do stotke stiže za svega 8,3 sekunde.

defender istra 2023 226

Tajna je, dakako, u okretnom momentu od čak 570 Nm pri svega 1250 okretaja, ali i sjajnom automatskom mjenjaču s osam stupnjeva prijenosa, pa Defender lakoćom pretječe na otvorenoj cesti, a u prosjeku troši oko 9 litara. Na otvorenoj cesti potrošnja pada na 8, a u gradu raste na 10 litara. Drugim riječima, s jednim ćete punjenjem 89-litarskog spremnika prevaliti gotovo tisuću kilometara. I pritom ćete itekako uživati. Ne samo u pogledu s visoka i startovima sa semaforima. Defender, naime, nije stranac ni na autocesti, gdje potegne do 190 km/h, a više ne mora strepiti ni od vijugavih brdskih dionica prepunih serpentina, kao na dionici od Motovuna prema Oprtlju.

defender istra 2023 184

Gotovo dva metra visoka karoserija, naime, jedva se naginje u oštrim zavojima zahvaljujući zračnom ovjesu, a čak je i upravljač zadivljujuće izravan (2,75 okretaja od jedne do druge mrtve točke). Pritom je i iznenađujuće udoban, čak i pri prelasku preko kratkih poprečnih neravina i udarnih rupa. Defender na svoje, međutim, dolazi pri silasku s asfalta. Sa serijskim reduktorom i zatvaračem središnjeg diferencijala, uz doplatu i stražnjeg, oštre napadne i silazne kuteve (38 i 40 stupnjeva) i karoseriju od tla udaljenu rekordnih 29,1 centimetar jednostavno je nezaustavljiv. Čak i s cestovnim gumama Pirelli Scorpion Zero.

defender istra 2023 192

I, što je još ljepše, sve se odvija automatski. Vozač samo treba okretati upravljač, za sve ostalo brine se elektronika – automatski dodaje gas na uzbrdicama i koči na nizbrdicama, a nudi i rendgenski pogled kroz motor na prostor između prednjih kotača. A podignete li i zračni ovjes, voziti se možete kroz rijeku dubine 90 centimetara. I to uz istodobno mjerenje dubine i zvučno, odnosno vizualno upozorenje. Bez trunke, dakle, neizvjesnosti. Vraćamo se na asfalt kod Oprtlja i cestom preko Šterna i Marušića stižemo do Momjana i vjerojatno najpoznatije istarske vinarije obitelji Kozlović, čiji je podrum ukopan u brdo, što mu osigurava idealnu temperaturu za odležavanje najpoznatnijih etiketa – Santa Lucia Noir i Malvazija, Teran i Muškat momjanski.

defender istra 2023 193

S terase se, pak, pruža prekrasan pogled na padine s vinogradima i ostatke momjanskog Kaštela. Lokacija kao stvorena za show gostujućeg chefa Stivena Vunića iz jednog od najboljih hrvatskih restorana – Zijavice u Mošćeničkoj Dragi. Uz pratnju DJ Wazabyja i bubnjara i udaraljkaša Borne Šercara uživamo uz carpacciu od brancina, juhi od maruna, rižotu od svježih vrganja s dimljenim pačjim prsima i pasuticama s istarskom kobasicom, janjetini pirjanoj u malvaziji… Sve, dakako, uz čašicu nagrađivane istarske malvazije. Prije rastanka razgledavamo izloženo specijalno izdanje lani lansiranog Defendera 130 Outbound. S karoserijom dugom 5,36 metara, ali samo pet umjesto uobičajenih osam sjedala, ali zato pretincima prepunim prtljažnikom dugim čak 1,27 metara (1329 litara).

defender istra 2023 333

Prije odlaska obišli smo još tartufe Karlić u Paladinima kraj Buzeta. Bijeli i crni tartufi, podzemne gomoljaste gljive koje se smatraju vrhuncem gastronomije, pronađeni u području Motovunske šume smatrani su najkvalitetnijim tartufima Istre, premda je jedno od najizdašnijih nalazišta bilo na dnu današnjeg jezera Butoniga. I dalje ih pronalaze specijalno dresirani psi

Kategorije: Predstavljamo, Vijesti

Facebook

Društvene mreže